آیین­­‌نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

بسمه تعالی

شماره ۱۶۰۶۳۲/ت ۶۰۵۸۱هـ

تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۲   

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت اطلاعات – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح – سازمان برنامه و بودجه کشور – معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان رییس­ جمهور – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

وزیران عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب­نامه شماره ۱۲۳۳۱۳/ت۵۹۳۶۹هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ و اصلاح بعدی آن، آیین­نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور را به شرح زیر تصویب کردند:

آیین‌­­نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

ماده ۱ـ در این آیین‌­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ کارگروه ویژه: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال موضوع تصویب‌­نامه شماره ۱۲۳۳۱۳/ت۵۹۳۶۹هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ و اصلاح بعدی آن.

۲ـ دستگاه­های اجرایی: دستگاه­‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

۳ـ آزادکار (فری­لنسر): شخصیت حقیقی که در استخدام شرکت یا مجموعه خاصی نیست و به شکل پروژه­ای و پاره­وقت و به صورت حق­الزحمه­ای در داخل کشور برای کارفرماهای مختلف در داخل و خارج از کشور در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه فنی و راهبری کسب­وکارهای دیجیتال کار می­کند.

۴ ـ پایگاه: پایگاه اطلاعاتی که به منظور ثبت، عضویت و اعتبارسنجی آزادکاران و بهره­مندی از خدمات حمایتی این آیین­نامه ایجاد می­شود.

ماده ۲ـ سازمان نظام صنفی رایانه­ای کشور موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان رییس جمهور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به منظور ایجاد بستر حمایتی و ارتقای مهارت­های فعالان حوزه آزادکاری طی سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، نسبت به ایجاد پایگاه ثبت اطلاعات آزادکاران اقدام نموده و مجری اعتبارسنجی افراد پایگاه طبق دستورالعمل موضوع تبصره (۱) این ماده است.

تبصره ۱ـ به منظور رعایت منصفانه بودن و شفافیت قراردادهای کاری و حقوق طرفین، دستورالعمل نظارت بر پایگاه و سکوهای نرم­افزاری و اعتبارسنجی افراد عضو پایگاه با رعایت قوانین توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه­ای کشور، وزارتخانه­های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تدوین و توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می­شود.

تبصره ۲ـ کلیه سکوهای نرم­افزاری ارائه خدمات آزادکاری می­توانند از خدمات اعتبارسنجی و حمایتی پایگاه برخوردار شده و در چهارچوب دستورالعمل فوق تبادل داده و اطلاعات نمایند.

ماده ۳ـ دستگاه­های اجرایی برای دریافت خدمات مشاوره یا حرفه­ای در سطح معاملات کوچک و متوسط می­توانند با رعایت ماده (۲۴) آیین­نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب­نامه شماره ۱۹۳۵۴۲/ت۴۲۹۸۶ک مورخ ۱۳۸۸/۱۰/۱ و اصلاحات بعدی آن از توانمندی افراد اعتبارسنجی شده در پایگاه استفاده کرده و نسبت به عقد قرارداد و برون­سپاری فعالیت­های تخصصی اقدام نمایند.

تبصره ـ انعقاد قرارداد دستگاه­های اجرایی با افراد حقیقی اعتبارسنجی شده در پایگاه بلامانع بوده و به عنوان تأمین­کننده خدمات کارشناسی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پذیرفته می­شوند.

ماده ۴ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و سازمان توسعه تجارت ایران، مقررات مربوط به مبادلات مالی و ارزی اشخاص اعتبارسنجی شده در پایگاه را با اولویت کشورهای منطقه و همسایه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه با رعایت قوانین تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۵ ـ آزادکاران عضو پایگاه می­توانند علاوه بر ضمانت­های موضوع ماده (۴) آیین­نامه تضمین معاملات دولتی موضوع تصویب­نامه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت۵۰۶۵۹هـ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۲ و اصلاحات بعدی آن، سفته (ترجیحاً الکترونیکی) را نیز ارائه نمایند.

ماده ۶ ـ صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری بانک­های عامل مجاز است سازوکاری برای اعطای تسهیلات به سکوهای آزادکاری که مشمول دریافت تسهیلات از صندوق مزبور می­باشند جهت حمایت از اشخاص اعتبارسنجی­شده در پایگاه­، طراحی و اجرا نماید.

ماده ۷ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به تدوین دستورالعمل بیمه تأمین اجتماعی آزادکاران و اجرای آن از طریق سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.

ماده ۸ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است زیرساخت­های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبارسنجی­شده در پایگاه را فراهم نماید.

ماده ۹ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان رییس جمهور و وزارتخانه­های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و با استفاده از ظرفیت­ سکو (پلتفرم­های) آزادکاری و به منظور ارائه خدمات مشاوره امور قراردادی، بازاریابی، حقوقی و بیمه­ای، با رعایت قوانین نسبت به ایجاد میز خدمت آزادکاری (فری­لنسر) در پارک­های علم و فناری کشور، مراکز نوآوری و یا سایر مکان­های مرتبط ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه اقدام نماید.

ماده ۱۰ ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان رییس جمهور نسبت به طراحی دوره­های مهارتی کوتاه­مدت تخصصی مورد نیاز فارغ­التحصیلان رشته­های مرتبط با اقتصاد رقومی (دیجیتال) و فعالان این حوزه اقدام کند. دوره­های طراحی­شده با استفاده از ظرفیت­های سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و مراکز آموزش تخصصی بخش غیردولتی اجرایی خواهد شد.

تبصره ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان رییس جمهور موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه برنامه­ای برای تربیت مربی دوره­های مهارتی مذکور و مشاور کسب­وکار در حوزه اقتصاد رقومی (دیجیتال) تدوین و آن را از طریق مراجع ذی­صلاح و واجد شرایط از جمله پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا نماید.

این تصویب نامه در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

                                                                       معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *